Lonely Traveller: My first adventure - Reisverslag uit Wang Thong, Thailand van Isabelle Adriaensens - WaarBenJij.nu Lonely Traveller: My first adventure - Reisverslag uit Wang Thong, Thailand van Isabelle Adriaensens - WaarBenJij.nu

Lonely Traveller: My first adventure

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

14 Februari 2014 | Thailand, Wang Thong

Na een rustig weekend in het vrijwilligershuis, The Brown House genaamd en mijn eerste sociale contacten te hebben gelegd, werd ik opgehaald om te beginnen aan mijn allereerste avontuur en zou ik mij wagen aan een week tussen één van de meest fascinerende en groteske dieren hier op aarde, de olifanten en hun Mahouts. Om jullie een beetje wegwijs te maken en mee te betrekken in dit alles heb ik een woordje uitleg bijgevoegd:

''A mahout is a person who rides an elephant. The word mahout comes from the Hindi words mahaut (महौत) and mahavat (महावत), which eventually goes back to Sanskrit mahamatra (महामात्र). Usually, a mahout starts as a boy in the 'family profession' when he is assigned an elephant early in its life. They remain bonded to each other throughout their lives. The most common tools used by mahouts are chains and the Aṅkuśa (or ankus, anlius) –a sharp metal hook used in the training and handling of the elephant by stabbing the elephant in the head, and in areas like the mouth and inner ear, where the animal is most sensitive.''

Omdat de programma's uitgestrekt zijn over verschillende delen van Thailand, had ik mij reeds literatuur aangeschaft opweg naar hier. Een tijdschrift erg toepasselijk voor mijn reis 'Happinez'. Natuurlijk zou ik ook genieten van de voorbijgaande natuur, maar dat voor een zes uur durende rit, was mij net iets teveel. Dus begon ik te lezen.. Before they faith away, Mindfulness en andere superboeiende artikels.. Wij als mens hebben zoveel in handen, ik denk daarbij dat we onze afkomst, dier en natuur onvoldoende respecteren. Natuurlijk kunnen we niet helemaal terug 'back to nature'. Maar onze aarde proberen in ere te houden lijkt mij het minste wat we kunnen doen. Zeker als we onze volgende generaties willen beschermen en hen een 'mooie planeet' kunnen nalaten. Al ikzelf op TE grote ecologische voet leef en daarbij te materialistisch ben, probeer ik dus mijn ingesteldheid te veranderen. Of ik hierin slaag (ookal is het maar een beetje) zal ik jullie op het einde van mijn trip weten te vertellen ;).

Wij als westerse wezens zijn zo geprogrammeerd op het verleden en de toekomst, wat ik onder meer heel sterk bij mijzelf ervaar! Terwijl ze hier, in Azië volledig in het Nu leven en gelukkig zijn met 'het moment'. Ik weet dat ik daar op wereldniveau geen verandering in kan brengen, daarom start ik bij mijzelf! Zoals een belangrijk iemand mij vertelde aka. zus: 'Geniet, Beleef en Ontdek' en dat zal ik doen ook! Ik ben hier om te genieten van elk moment en van een meer eenvoudig, maar daarom geen minder waardig bestaan. Ik ben hier om te ontdekken van het bijna onmogelijke en wil onze westerse, kapitalistische en daarbij materialistische wereld even achter mij laten. Ik ben hier om mijzelf en de wereld (of toch een klein deeltje daarvan) te ontdekken. Ik weet niet of deze twee maanden voldoende zullen zijn om mijn doelen te verwezenlijken, maar ik heb nog een heel leven voor mij! Is het niet nu, dan is het ongetwijfeld op een ander moment.. Daar ben ik zeker van, want ik ben vastberaden en een doorzetter.

Oké, even terug naar wat er hier allemaal gaande is. Toen duidelijk werd dat ik dit project met slechts één ander meisje zou doen, wist ik niet goed wat te verwachten. Wat als ik niet met haar kon opschieten.. dan zou mijn week er niet bepaald rooskleurig hebben uitgezien. Mijn vermoeden werd deels bevestigd, het was een geitenwollensokkenmadam met jezussandalen/ wereldverbeteraar/ zonder haat straat/ boomknuffelaar/ bakfiets lover.. Maar oké, ik had besloten het een kans te geven! En daar ben ik blij om.. Na een paar stille dagen; omdat ik natuurlijk altijd verlegen ben aan het begin van een nieuwe ontmoeting en omwille van de taal barrière; waarover ik bijna in paniek geraakte en heimwee kreeg, hebben we nu een goed contact! Ze lijkt mij te accepteren.. Ik heb haar echt graag! Zo brachten we samen een vijftal dagen door bij de olifanten, wat een geweldige ervaring was! Het zijn zulke lieve en vooral superslimme dieren, ongelofelijk! We kregen enkele keren de kans een ritje te doen in de wildernis en verzorgden hen iedere dag. Natuurlijk is deze plaats niet hun natuurlijke habitat en leven ze nog deels in gevangenschap.. Maar wat zeker is, is dat deze omgeving beter is dan de straat, waar ze als circusdieren werden gebruikt en moesten bedelen om te kunnen overleven, onder dwang van de mens uiteraard! Daarom geeft het mij een dubbel gevoel, want op één of andere manier doe ik gewoon vrolijk mee. Langs de andere kant zouden het vrijlaten van deze dieren in de wildernis geen optie zijn, want daar zouden ze nooit overleven.

Haha, hoor mij nu praten! Misschien heb ik al wat teveel tijd doorgebracht met mijn liefste kamergenoot.. Maar ik geef alles een kans!

Verder hebben we onszelf, na het harde zweten en zwoegen op de ananas- en bananenvelden getrakteerd op een massage, dit voor meer dan een uur, voor slechts 2.50€.. Alles is hier zo cheap! Op onze voorlaatste dag hebben we een tempel bezocht, eerst een beetje sceptisch, want om eerlijk te zijn klonk het woord tempel eerst erg saai en slaapwekkend. Maar wouw, ben ik toch even van gedacht veranderd.. Het was prachtig, met wel duizenden mozaïekwerken! Vandaag en al meteen mijn laatste dag in Wang Thong, hebben we een beetje verfrissing gezocht in een rivier met waterval hier in de buurt.. Dat deed deugd! Opnieuw gepakt en gezakt vertrek ik morgen naar mijn tweede avontuur..

So i'm going to grab the moment and enjoy! See you later alligator.. Big Kisses from Thailand!

  • 14 Februari 2014 - 23:49

    Papa:

    Hallo lieve Isabelle,

    Wat een rijkdom daar in Thailand, en wat moeten die olifanten wel denken.... Ervaar verder hoe het leven in mekaar zit en besef hoe alles soms relatief en vluchtig is. Het leven kan fantastisch zijn op deze aardbol en dan hebben we nog geen idee van het leven in het multiversum rondom ons...

    Ik ben benieuwd naar je volgende ervaringen en vooral naar je reisverslagen die boeiend zijn en leerrijk. Geniet van de mensen, de tempels en het leven.

    Een fiere papa,

  • 16 Februari 2014 - 01:46

    Zus:

    Lieve zus,

    Wat zalig om dit allemaal te lezen.
    Niet alleen de natuur zit vol rijkdom, maar ook jij als persoon!
    Verdoeme toch :), je kan fantastisch schrijven!
    Ik lees met veel plezier en merk dat deze reis van jou een grotere en sterkere madam zal maken!!

    Big kiss!! Zussie

  • 03 Maart 2014 - 20:31

    Daniël De Bruin:

    Heey Isabelle, leuk om te lezen! je kent me niet maar ik ga a.s. donderdag ook alleen naar Thailand en ook voor het eerst alleen dus ik was wat aan het rond kijken bij de Thailand reizen.. grappig om te zien.. ik wil ook de puurheid (ik hoop dat ik dat daar kan vinden) van de wereld ervaren..! Groetjes Daan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Isabelle

Thailand, mijn bestemming voor de komende maanden! Hopend op een onvergetelijk avontuur, start ik met deze blog, om het thuisfront op de hoogte te houden. Ik zal hier al mijn verhalen neerpennen en hiermee een beetje Thailand tot bij jullie brengen. Ik ga jullie missen Belgenmaatjes en familie.. See you soon <3

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 4078

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 29 Maart 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: