Lonely Traveller: Onderdompeling in de Akhacultuur - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Isabelle Adriaensens - WaarBenJij.nu Lonely Traveller: Onderdompeling in de Akhacultuur - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Isabelle Adriaensens - WaarBenJij.nu

Lonely Traveller: Onderdompeling in de Akhacultuur

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

09 Maart 2014 | Thailand, Chiang Rai

Aarde aan Isabelle.. Ik ben weer aangekomen in de bewoonde wereld en dus terug bereikbaar. Een weekje zonder internet heeft mij goed gedaan en heb het eigenlijk geen moment gemist! Maar uiteraard, nu ik het terug ter beschikking heb, zit ik als een verslaafde te sms'en, skypen en fb'en. Haha oeps!

Het was weer een geweldige week.. Een volledige onderdompeling in de Akhacultuur. Erg apart, maar ook zo inspirerend! Het totaalpakket, een rollercoaster aan gevoelens.. Mijn eerste echte cultuurschok, toen bleek dat dit volk bij het bouwen van een nieuwe woning een dier offert en eet! Enja, niet zomaar een dier.. Maar een levendige en gezonde hond. Dit om het huis en de bewoners te beschermen tegen slechte spirits. Dieren die wij als 'heilig' aanzien en zoveel liefde van krijgen.. Dit van zo dichtbij meemaken was mij dus net iets teveel! Die angst in zijn ogen.. Ik ben ervan overtuigd dat het beest voelde dat zijn laatste dag was aangebroken.. Maar ik heb ook respect voor hun cultuur en gewoonten. Het volk heeft nauwelijks de mogelijkheden om zichzelf te onderhouden en staan hun kinderen daarbij vaak af aan het weeshuis, laat staan dat ze de vele straathonden een goed onderkomen kunnen bieden. Verder schuilt er achter deze offering natuurlijk ook een hele spirituele denkwijze.. en is het voor hen niet zomaar doden om te doden. Out of the box denken.. is een hele opgave geweest deze week! *RIP

Onze week was rijkelijk gevuld.. Zowel in de letterlijke als figuurlijke betekenis van het woord. We brachten een dag en een nacht bij een authentiek Akhagezin door, Nuja een echt gezin was het niet.. Daarbij had ik een duidelijke voorstelling van mama, papa en kindjes, maar verre van! We kwamen terecht bij een homoseksuele man en zijn moeder.. Wel even overweldigend als blijkt dat een groot deel van zijn generatie hier homoseksueel is. Mijn verwondering rond het uitsterven van de stam werd toch even ontkrachtigd.. Verder besteedden we bijna een volledige dag in de wildernis, een tocht in de omringende bossen en adembenemende natuur van het dorp! Na een stevige wandeling van enkele uren en ons een weg te hebben gebaand door de dichtbegroeide natuur, kwamen we aan bij een unieke plaats! Wow, geen toerist te bespeuren en een oase aan rust.. Heel even voelde ik mij een ontdekkingsreizigster en begon ik te fantaseren en wegdromen. Achter de lunch; ongelofelijk hoe men bijna alles uit bamboe kan vervaardigen, trokken we verder, langs een ongekend pad, zelfs voor onze gids en Happy men! Haha.. Dat was een avontuur.. Maar we zijn heelhuids teruggeraakt!

Ook hebben we kennisgemaakt met de nieuwste generaties en waren we lerares en leraar Engels voor een halve dag.

Om de week af te sluiten werd er een traditionele ceremonie gehouden, ter ere van onze komst. We bereidden ieders een gerecht, typerend voor onze cultuur en legden een soort eed af. Uiteraard mocht ook de traditionele dans in bijzondere klederdracht niet ontbreken, het teken en brandmerk van hun bestaan.. We werden echt welkom geheten!

Een leven, cultuur en geloof op zich.. In bijna niets te vergelijken met het Thaise en westerse bestaan! Een geweldige once in a lifetime experience..

Op naar mijn vijfde week, wat gaat de tijd snel! Niet gedacht dat dit backpackers/ reizigers leven mij zo goed zou bevallen! Eén iets weet ik zeker; ik wil de wereld zien.. En dit is slechts het begin!

Lots of love.. See you soon !!
XoXo

  • 25 Maart 2014 - 20:15

    Jan Adriaensens:

    Merksem aan Thailand!
    Koester al deze ervaringen... Geniet van de enorme rijkdom van de Aarde.....
    De verscheidenheid aan mensen, de natuur, de geuren en de kleuren, de culturen.... Er is zoveel te ontdekken onder onze Zon.

    Welkom thuis, de dagelijkse dingen, de hondjes, je Corsa die het nog steeds doet ;-), je familie.... back to reality..

    Maar intussen geniet van het zuiden van Thailand, de foto's spreken voor zich...

    X
    Tot op de luchthaven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Isabelle

Thailand, mijn bestemming voor de komende maanden! Hopend op een onvergetelijk avontuur, start ik met deze blog, om het thuisfront op de hoogte te houden. Ik zal hier al mijn verhalen neerpennen en hiermee een beetje Thailand tot bij jullie brengen. Ik ga jullie missen Belgenmaatjes en familie.. See you soon <3

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 4084

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 29 Maart 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: